- Música Clàssica
PABLO BARRAGÁN & MARIA CANYIGUERAL
Amor i tardor
Sonates de Brahms i l’univers poètic de Schumann
Pablo Barragán, clarinet
Maria Canyigueral, piano
En el penúltim concert dirigits per la Maria canyigueral del VI Cicle de Música de Cambra del teatre de Sarrià, sota el títol Amor i tardor, el clarinetista Pablo Barragán i la pianista Maria Canyigueral, ens oferiran un recital que uneix dues veus essencials del Romanticisme alemany: Johannes Brahms i Robert Schumann.
Les dues Sonates per a clarinet i piano opus 120 de Brahms, escrites a la fi de la seva vida, evoquen plenitud, serenor i profund lirisme, una veritable tardor sonora, ja a les portes del seu últim alè vital.
Durant la dècada de 1880, quan Brahms ja començava a mencionar dins el seu cercle d’amistats la seva voluntat de retirar-se com a compositor, als 60 anys, el director d’orquestra Hans Von Bülow, el saber aquesta notícia, va convidar-l’ho a Meiningen, per escoltar la seva orquestra interpretar les simfonies de Brahms. L’interpretació del clarinetista Richard Mühlfeld va captivar tan a Brahms que va decidir dedicar els seus últims esforços creatius a escriure quatre obres per a clarinet: el quintet Op.115 per a clarinet i quartet de corda, les dues Sonates per a clarinet i piano Op.120 i el trio per a clarinet, violoncel i piano Op.114.
Les dues Sonates per a clarinet i piano Op.120 daten del 1894. En multitud d’ocasions el mateix compositor les va interpretar juntament amb Richard Mühlfeld.
En diàleg amb aquesta maduresa musical, els intèrprets ens presentaran una selecció del cicle de cançons Dichterliebe (l’amor del poeta) de Schumann, en una versió arranjada per a clarinet i piano. Aquestes petites joies, originàriament per a veu i piano amb poemes de Heinrich Heine, van ser escrites l’any 1840, coincidint amb un moment emocionalment intens de lluita legal per casar-se amb Clara Wieck. Conserven tota la seva càrrega expressiva en el seu nou paisatge sonor, amb el clarinet com a narrador íntim d’un amor apassionat i ferit.
Un recorregut per l’amor romàntic amb tots els seus prismes, des del somni idealitzat fins a la nostàlgia de la maduresa.
El concert comptarà amb els comentaris i introducció del musicòleg Xavier Chavarria, locutor i realitzador de Catalunya Música.
PROGRAMA
Amor i tardor
Sonates de Brahms i l’univers poètic de Schumann
JOHANNES BRAHMS (1833-1897)
Sonata per a clarinet i piano en fa menor, opus 120 n.1
Allegro appassionato
Andante un poco adagio
Allegretto grazioso
Vivace
ROBERT SCHUMANN (1810-1856)
Dichterliebe Op.48 (selecció, arranjament per a clarinet i piano)
JOHANNES BRAHMS
Sonata per a clarinet i piano en mi bemol major, opus 120 n.2
Allegro amabile
Allegro appassionato
Andante con moto – Allegro – Più tranquillo

Dates funcions
Dijous, 30 d'abril a les 20:00h
BIOGRAFIES
Aquesta nit va ser Pablo Barragán qui et va deixar fascinat. Més enllà del seu estil interpretatiu impecable, va ser precisament el seu to ple d’ànima el que et va fer contenir l’alè.”
— Westdeutsche Zeitung
El clarinetista Pablo Barragán és reconegut pel seu so refinat, combinat amb una gran destresa tècnica, carisma escènic i una curiositat sense límits a l’hora de concebre els seus programes.
Es va formar al Conservatori de Sevilla amb Antonio Salguero i amb Matthias Glander a la Fundació Barenboim-Said. Va ser guardonat amb el Prix Crédit Suisse Jeunes Solistes el 2013, entre altres premis internacionals.
Ha treballat amb orquestres com la Brucknerhaus Orchestra Linz, l’Orquestra Simfònica de Barcelona, l’Orquestra Simfònica de Hamburg, l’Orquestra Simfònica de RTVE i la Filharmònica Eslovaca, sota la direcció de mestres com Anja Bihlmaier, Thomas Dausgaard, Daniel Raiskin i Zsolt Hamar.
Considerat un dels clarinetistes i músics de cambra més sol·licitats de la seva generació, col·labora habitualment amb intèrprets com Elena Bashkirova, Beatrice Rana, Kian Soltani, Yuliana Avdeeva, Emmanuel Pahud, el Quartet Modigliani, el Trio Sitkovetsky, el Quartet Cremona i el Quartet Schumann. Ha actuat en escenaris de prestigi com l’Elbphilharmonie d’Hamburg, la Philharmonie de Colònia, el Konzerthaus de Dortmund, el Festival de Rheingau, el Festival Martha Argerich, el Wigmore Hall de Londres i la Tonhalle de Zurich.
La temporada 2025/26 inclou concerts com a solista amb l’Orquestra de Cambra de Colònia dirigida per Christoph Poppen, interpretant concerts de Hartmann i Mozart. També actuarà amb la Filharmònica de Baden-Baden, l’Orquestra Simfònica de Castella i Lleó amb Vasily Petrenko, la Filharmònica Janáček i l’Orquestra Leopoldinum NFM, entre d’altres.
Els seus últims enregistraments, BALAGAN i SZINERGIA, han estat molt ben rebuts per la crítica internacional. BALAGAN (Accentus, 2024) se centra en obres de compositors jueus del segle XX. SZINERGIA (octubre 2024) és el seu primer disc amb orquestra i inclou obres de Hartmann, Bartók, Weiner, Kodály i Paco de Lucía.
Des de 2020 és professor a l’Acadèmia Barenboim-Said de Sevilla i ha impartit classes magistrals a l’Escola Superior de Música Reina Sofía. És artista Buffet Crampon i toca un clarinet RC Prestige.
Maria Canyigueral ha estat descrita per La Vanguardia com “una pianista de gran personalitat”, i el seu darrer recital de piano al Palau de la Música Catalana, El Núvol el va descriure com “una demostració de talent, musicalitat i una sensibilitat que ens va deixar corpresos i gairebé sense alè. Un programa d’aquesta envergadura només està a l’altura d’una pianista de primera divisió”.
En les darreres temporades s’ha presentat al Wigmore Hall de Londres, al Festival Ljubljana, al Palau de la Música Catalana, a l’Auditori Barcelona, al festival Noches Clásicas de Cádiz i a la temporada de cambra d’Ibercamera a l’Auditori de Girona.
La temporada passada va interpretar la Fantasia Coral Op.80 de Beethoven al Gran Teatre del Liceu amb l’orquestra Fundació Liceu sota la batuta de Manel Valdivieso i recentment ha interpretat el quart Concert de Beethoven a l’Auditori Eduard Toldrà amb la Camerata Eduard Toldrà i sota la batuta de Marcel Ortega.
El 2018 estrenava al Conway Hall de Londres el seu projecte ‘Avantguarding Mompou’ que va ser mereixedor de l’Arts Council award, presentant-l’ho també al Palau de la Música Catalana i a Fundación Juan March a Madrid.
La seva discografia, elogiada per la crítica internacional i mereixedora de premis com el Preseren i una nominació als ICMA, és extensa, incluïnt les integrals per a violí i piano i per a violoncel i piano de Beethoven juntament amb Lana Trotovsek i Ramon Bassal, respectivament; dos discos dedicats a Prokofiev juntament amb Boris Bizjak i Lana Trotovsek i repertori de piano que abasta des de Bach, Haydn i Beethoven fins a Mompou i la música dels noms del panorama musical més actual, entre ells Konstantia Gourzi, Antón García Abril, Nicolas Bacri, Josep Maria Guix i Joan Magrané.
Altres esdeveniments

ALL STARS JAZZ CONCERT
Dimecres 1 d'octubre 20:00h

DANIEL LIGORIO & CHOPIN
Dijous 2 d'octubre 20:00h

LLOLL BERTRAN & LA PAELLA DELS DIJOUS
Del 3 al 5 d'octubre