- Nadal
ESGARRAPANT LA NIT & UNA NIT DE NADAL DIFERENT
Eduard Iniesta i David Alegret, dos músics diferents, amb dues
històries i trajectòries diferents es troben en un moment on descobreixen la
confluència de tot allò que en realitat tenen en comú i experimenten, crean,
juguen i arrisquen per donar vida al projecte “Esgarrapant la nit”.
“Esgarrapant la nit” és la manera que els dos artistes ens volen
explicar que encara estem a anys llum d’assolir la igualtat de gènere, i que
en aquest sentit, els homes també ens hi hem de posar, per què estem
massa aprop de la nit, de la foscor, i per això volem esgarrapar-la amb la veu
de les nostres poetes a traves de les seves paraules, dels seus versos, de la
seva música.
Iniesta escriu aquestes cançons a partir dels versos d’aquelles poetes
que l’han marcat més al llarg de la seva vida, desde Maria Mercé Marçal o
Rosa Leveroni, passant per Anna Dodas o Dolors Miquel, fins Teresa
Colom, Sònia Moll, Maria Àngels Anglada, Anna Gual, Joana Raspall,
Montserrat Abelló o Mireia Calafell. I escriu amb aquell estil tan propi i
aquell segell personal que el caracteritza. I ho fa pensant en la veu d’Alegret,
despullada, tan sols acompanyada per les guitarres del propi Iniesta, per
mostrar-nos una música, sense artificis, autèntica, honesta i directe al cor.
En definitiva un projecte que neix amb la capacitat i vocació d’anar
creixent i descobrint les nostres poetes i els seus versos al llarg del temps…
al llarg de cada nit que Iniesta i Alegret volen esgarrapar amb força i
determinació.
La durada del recital és de 60 minuts sense pausa.
El programa
Cançons de paper fi Maria Mercè Marçal (1952-1998)
S’amaren els vidres Anna Dodas i Noguer (1962-1986)
Venjança Mireia Calafell (1980)
Vers del no dir res Dolors Miquel (1960)
I un somriure allà al mig Anna Dodas
Cremen endins Anna Dodas
L’òliba Anna Gual (1986)
Estranys remers Maria Àngels Anglada (1930-1999)
Podries Joana Raspall (1913-2013)
Desafinada Sònia Moll (1974)
Casa nua Teresa Colom (1973)
Jo porto Rosa Leveroni (1910-1985)
Visc i torno Montserrat Abelló (1918-2014)

Dates funcions
Dilluns, 22 de desembre a les 19:00h
EDUARD INIESTA (compositor i guitarres)
Eduard Iniesta Torres (Barcelona, 2 de març de 1968) és compositor d’una música singular
i emotiva amb segell propi i una forta personalitat. Intérpret de guitarres, és considerat com un
referent de la música mediterrània, amb una sòlida carrera com a músic intèrpret i com a
compositor de músiques tant variades com el folk, el rock, el blues, la clàssica o la world music.
Es reconeix com un músic salvatge, lliure i sempre en constant moviment fet que l’ha
portat a treballar la Música en moltes de les seves manifestacions i al costat de grans artistes i
companyíes.
Resumir els 25 anys dalt els escenaris és una feina ingent dels que cal destacar:
- els seus 11 discs en solitari alguns dels quals li han valgut premis com “Andròmines” i “Els Set
Pecats”
- composicions per a orquestra com “El Gos Solitari de Mozart” o “La petita casa de mi mateix”
- música per a teatre com “El Canigó” de Verdaguer amb Lluís Soler, “Les 9 maletes” de Joaquim
Oristrell amb Mercedes Sampietro, o “Mi alma en otra parte” per al Centro Dramático Nacional
- 250 produccions discogràfiques, algunes d’elles premiades com “Marina Rossell canta
Moustaki”
- intervencions en bandes sonores per a cinema, televisió, publicitat, teatre, clàssica, dansa,
etc...amb companyíes com Dagoll Dagom, Universal Teatre, La perla 29, Orquestra del Gran
Teatre del Liceu, Orquestra Simfònica de Barcelona, entre d’altres
- concerts i gires amb artistes d’estils tannt diversos com Javier Camarena o Maria del Mar
Bonet…
- direccions artístiques lluïdes en espectacles exitosos com Big Bang Beethoven o Ma, me,
mi...Mozart
- darrerament (oct. 2022) ha estrenat al Mercat de les Flors de Barcleona i al Teatros del Canal de
Madrid la obra ODISSEA, amb una hora de música de recent creació coreografiada per Maria
Rovira, molt aclamat per el públic i la crítica.
...i un llarg etcètera de treballs que formen un entremat polièdric sempre a la recerca d’una
sonoritat. Sonoritat que actualment anomena “síntesis” fruit de la reunió de textures
desenvolupades durant la seva carrera i de gran conexió amb el públic tal com es feu palès en el
concert recent al Palau de la Música de Barcelona.
www.eduardiniesta.com
LA PREMSA SOBRE EDUARD INIESTA
“(…) Al llarg dels anys, Eduard Iniesta ha esdevingut tota una referència amb instruments de
doble corda de tota la vessant de la Mediterrània: buzukis, tamburs, llaüts, guitarres… I sempre
ho ha fet amb gran respecte a la tradició, però imprimint un segell molt personal que fa que quan
sents una de les seves instrumentacions saps que n’és l’autor (…)”
Àlex Gómez-Font
“(…) Aquest barceloní que domina tota classe de pals interpretatius, és capaç de resoldre’ls tots
amb enorme art i habilitat, tant en enregistraments com en presentacions en viu (…)”
Javier de Castro
“(…) El seu White Hole, obert a la imaginació, la creativitat i sensibilitat sense fronteres, no deixa
pas a l’etiqueta (…)”
Eduard Jener
“(…) Eduard Iniesta brilla en múltiples facetes, com la de realitzador d’àlbums exquisits com ara el
flamant White Hole, impregnat de músiques d’àmplia estilística, defugint etiquetes i fronteres
sonores (…) Està considerat un dels músics i instrumentistes més brillants de l’escena musical
local i nacional (…)”
Esteban Linés
“(…) Gràcies a una interessant carrera marcada per l’eclecticisme, Eduard Iniesta abraça, a
Trajecte Animal, la Gibson les Paul i les maneres d’un rock madurat (…)”
Jordi Martí
“(…) En la seva ja dilatada trajectòria, Eduard Iniesta ha transitat brillantment pel camí del folk
amb arrels mediterrànies, la cançó d’autor, la música ètnica, la clàssica i fins i tot el jazz (…)
gloriós Trajecte Animal, una col.lecció de cançons que val el seu pes en or (…)”
Karles Torra
“(…) la hermosa y descriptiva composición musical que ha realizado Eduard Iniesta en este su
primer ballet, donde los fragmentos orquestales clásicos y contemporáneos se alternan con la
percusión: una partitura bellísima.” “La brillante interpretación de los bailarines y la bella partitura
son las bazas de la pieza (…)
Carmen del Valle
DAVID ALEGRET (veu)
Reconegut com a gran especialista en el repertori rossinià i mozartià, on brillen la puresa
natural de la seva veu, la seva tècnica i la seva emotiva musicalitat, David Alegret ha cantat
extensament títols com Cosí fan tutte, Don Giovanni, Entführung aus dem Serail, La Cenerentola
(al costat de Cecilia Bartoli), Il Turco in Italia, Il Barbiere di Siviglia, L'Italiana in Algeri o
Semiramide, fet que l’han dut a voltar pels principals escenaris nacionals i internacionals: Viena
(Staatsoper i Volksoper), Zuric, Hamburg, Munic, Brussel·les, Welsh National Opera, Hèlsinki,
París, Metz, Luxemburg, Roma, Palerm, Torí, Lisboa, Teatro Real de Madrid i Gran Teatre del
Liceu de Barcelona, en són uns exemples. També ha actuat en els Festivals de Garsington,
Pesaro (ROF) i Pergolesi-Spontini de Jesi, entre d'altres. Només de Narciso a Il Turco suma més
d'un centenar de representacions.
Completa el seu repertori operístic amb la interpretació de personatges com Nemorino,
Ernesto i Tonio de les obres de Donizetti, Jaquino de Fidelio o Beppe de Pagliacci, així com
també exercint nombrosos rols dins les òperes de Monteverdi i Händel. Amb aquest extens
repertori ha cantat al Salzburger Festspiele Pfingsten, el Festival Castell de Peralada i teatres com
el San Carlo de Napoli, l’Opéra National de Montpellier, el Teatro Real, el Liceu, la Maestranza de
Sevilla, el Teatro Campoamor d’Oviedo, o l’Arriaga de Bilbao.
S’ha mostrat sempre molt actiu i interessat per les obres contemporànies, com ho demostra
la seva participació a les estrenes de les òperes Les Bienveillantes d'Héctor Parra a l'Opera
Vlaanderen, en coproducció amb l'Staatstheater Nürnberg i el Teatro Real Madrid, i a L'enigma di
Lea de Benet Casablancas al Gran Teatre del Liceu. En ambdós casos, els compositors han escrit
els rols per a ell.
Ha estat dirigit per batutes tan importants com Biondi, Bolton, Campanella, Capuano, Carella,
Heras-Casado, López Cobos, Luisi, Minkowski, Muti, Parry, Pons, Rizzi, Savall, Weigle o Zedda,
entre d’altres i ha treballat amb directors d'escena com Bieito, Brook, Carsen, Cavani, Espert,
Loy, Michieletto, Sagi o Vick.
En el terreny de l’oratori, ha interpretat des de Monteverdi fins la música dels nostres dies,
passant especialment per Bach, Händel, Mozart, Haydn, Beethoven i Rossini. En aquest àmbit ha
actuat en alguns dels auditoris i teatres més prestigiosos del món com el Queen Elizabeth Hall de
Londres, el Musikverein i el Konzerthaus de Viena o l'Opera Vlaanderen a Anvers, i en ciutats com
Gant, Lucerna, Basilea, Hamburg, Salzburg, Praga, Madrid i Barcelona, entre d'altres.
David Alegret és també un reconegut intèrpret de recital, amb un repertori on destaquen
el lied alemany i la cançó d'autor català dels segles XIX-XX (Toldrà, Serra, Morera, Lamote de
Grignon...), com de compositors contemporanis actuals (Guinovart, Demestres, Ortega, Pagès-
Corella, Magraner, Parra, Iniesta...). El seu primer disc Impressions de natura va rebre crítiques
excel·lents ("Heus aquí un disc dels que ja no es fan.", Jaume Radigales). Igual que el seu darrer
disc CARNERIANA, un doble CD que recull 120 anys de cançó catalana a traves de la poesia de
Josep Carner, de 20 compositors diferents dels Països Catalans desde Narcisa Freixes o Antoni
Massana, passant per Toldrà, Mompou o Ricard Lamote fins a Joan Magrané, Alberto García
Demestres o Albert Guinovart entre d’altres.
Dins la seva discografia també destaca entre d’altres El Giravolt de Maig de Toldrà amb
Antoni Ros Marbà i l’OBC per al segell Harmonia Mundi, La Clementina de Boccherini amb Pablo
Heras per a Música Antigua Aranjuez, i Lo frate ‘nnamorato de Pergolesi amb Europa Galante i
Fabio Biondi per a Unitel Classica.
Nascut a Barcelona, va estudiar Medicina a la Universitat Autònoma de Barcelona i música
al Conservatori Superior de Música d’aquesta ciutat amb el contratenor Xavier Torra. Després, i ja
exclusivament dedicat a la seva carrera de cant, finalitza el seus estudis a la Musik Akademie de
Basilea amb el baríton Kurt Widmer.
www.davidalegret.com
LA PREMSA SOBRE DAVID ALEGRET
“(...) La qualitat que fa a Alegret especialment adequat per al lied és la seva habilitat en el control
dinàmic. Sempre dins d’un volum mesurat -com escau a un gènere tan íntim-, el tenor és capaç
de baixar magistralment fins a “pianíssimi” quasi imperceptibles i plens d’intenció, alguns cops
de forma espectacular en passatges molt compromesos, com ara en ple salt cap al registre agut,
sense que se’n ressenteixi ni l’afinació ni la línia vocal (...)”
Elio Ronco i Bonvehí per Núvol, 2017
“(...) Alegret és un artista entregat i expressiu, carismàtic i bon comunicador. I que aconsegueix
fer tocar el cel amb la mà amb un cant depurat, cristal.lí i bon representant de l’herència del cant
de casa nostra. Amb embaixadors com Alegret, gran part d’aquest repertori hauria de tenir una
projecció desacomplexadament internacional (...)”
Jaume Radigales pel diari Ara, 2020
“(...) La dicció del tenor és envejable, amb una pronuncia lluminosa de les vocals i precisa de les
consonants, que s’integra harmoniosament amb la partitura. La veu de David Alegret va adoptar
diversos colors, totalment coherents amb el que expressaven la partitura i el text, així com l’ús
dels reguladors va transcendir l’excel.lencia i l’expressivitat de la veu, la mirada i el gest eren
nogensmenys que sublims: Alegret cantava des del cor (...) Les obres de Toldrà de la mà
d’Alegret, estan embolcallades per una aura etèria i, alhora, totalment definida (...) Els grans genis
obren pas, i David Alegret s’ha filtrat pels camins inexorables de la creació per copsar fins
l’essència darrera l’esperit d’un art que, tal vegada, és el més depurat de tots (...)”
Aina Vega per Barcelona Clàssica, 2020
“(...) David Alegret va viure intensament cada composició, però de manera natural, sense abonarse
als afectismes i exhibicionismes espuris (...) Per això, la bellesa del seu cant, de la seva
expressió fluïa i envaïa l’ambient sense forçar mai el discurs (...) Definitivament un pas sòlid en la
trajectòria del tenor català, un homenatge trascendent al liederisme català i a qui li va fornir
material literari suggestiu (...)”
Jaume Comellas per Revista Musical Catalana, 2020
“(...) Alegret va demostrar per què és un especialista de la cançó catalana. Des de l’inici amb cinc
temes de Toldrà va destacar la finor del fraseig, la claredat de la dicció, el control de la respiració i
la recerca de matisos sempre sul fiato (...)”
Jordi Maddaleno per La Vanguardia, 2020
(...) El timbre característic de tenor líric lleuger, incisiu i timbrat de David Alegret està curosament
treballat per transmetre molta emoció en les interpretacions intenses i expressives, amb detalls
d’elegant musicalitat i sentiment, subtileses i també esclats de rauxa (...) No perdem ni una
paraula dels texts cantats per Alegret, i això es absolutament imprescindible i d’agrair. Bravo! (...)”
Joaquim Hernàndez Puig per In Fernem
Altres esdeveniments

ALL STARS JAZZ CONCERT
Dimecres 1 d'octubre 20:00h

DANIEL LIGORIO & CHOPIN
Dijous 2 d'octubre 20:00h

LLOLL BERTRAN & LA PAELLA DELS DIJOUS
Del 3 al 5 d'octubre