• Música Clàssica

LANA TROTOVSEK & SEBASTIEN HURTAUD & MARIA CANYIGUERAL

Estepes allunyades

Els dos trios de Dmitri Shostakóvitx i Voces de mi tierra d’Elisenda Fàbregas

Lana Trotovsek, violí

Sebastien Hurtaud, violoncel

Maria Canyigueral, piano

Al darrer concert dirigit per la Maria Canyigueral del VI Cicle de Música de Cambra del teatre de Sarrià, sota el títol Estepes allunyades, la violinista Lana Trotosek, el violoncel·lista Sebastien Hurtaud i la pianista i directora artística del Cicle de Música de Cambra, Maria Canyigueral, ens oferiran un recital que uneix dues veus aparentment distants: la de Dmitri Shostákovitx, des de les vastes i ombrívoles terres de l’est europeu, i la d’Elisenda Fábregas, que en aquest trio s’expressa arrelada a la llum i al record del folklore ibèric.

Tanmateix, ressona un impuls rítmic comú, profundament humà, que neix de l’arrel popular, del batec de la terra i de la intensitat emocional. 

Els dos trios de Shostakóvitx estan impregnats de la tensió, la ironia i el lament d’una època convulsa. 

Ja en el Primer Trio en do menor, Op. 8, compost l’any 1923 quan el compositor tenia disset anys, es manifesta una veu jove però extraordinàriament expressiva. Aquesta obra, escrita en un sol moviment i dedicada a Tatiana Glivenko, el seu primer amor, combina una gran intensitat lírica amb una passió desbordada. Tot i la seva aparent simplicitat formal, el trio anticipa trets característics del llenguatge madur de Shostakóvitx: contrastos emocionals, un tractament personal del motiu melòdic i una tensió latent que travessa tota la peça.

Dmitri Shostakóvitx va acabar d’escriure el seu segon trio per a violí, violoncel i piano l’estiu de 1944, i es va estrenar el novembre d’aquell mateix any. Obra impregnada de la tragèdia tant nacional com personal d’aquell període, a les acaballes de la Segona Guerra Mundial, quan Rússia, esgotada, començava a afrontar el devastador balanç de morts, els horrors dels camps d’extermini i el destí dels jueus. En aquells temps turbulents, Shostakóvitx també va perdre un amic molt proper, Ivan Sollertinsky, la mort del qual el va afectar profundament i a qui va dedicar precisament el Trio Op. 67 n. 2, amb caràcter d’elegia. L’obra es va estrenar a Leningrad, amb el mateix compositor al piano, acompanyat pel violinista Dmitri Tsyganov i el violoncel·lista Sergei Shirinsky, amb qui dos anys més tard faria la primera gravació de la composició.

El trio Voces de mi tierra d’Elisenda Fábregas ressonarà com un bri de llum i esperança contrastada, una veu viva i lírica que beu de la tradició per parlar-nos en present. 

Va ser composta per a l’Meininger-Trio amb motiu d’un concert dedicat exclusivament a música espanyola, celebrat a Meersburg, Alemanya, el 25 de maig del 2003. És un tribut a la seva terra natal i a la música espanyola. 

El concert comptarà amb els comentaris i introducció de la musicòloga Victòria Palma, locutora i redactora de Catalunya Música.


PROGRAMA

Estepes allunyades

Els dos trios de Dmitri Shostakóvitx i Voces de mi tierra d’Elisenda Fàbregas


                                                     Dmitri Shostakóvitx (1906–1975)

                                    Trio per a violí, violoncel i piano en do menor, Op. 8 (1923)

                                                    Composició en un sol moviment

                                                        (Dedicat a Tatiana Glivenko)


                           Trio per a violí, violoncel i piano núm. 2 en mi menor, Op. 67 (1944)

                                                              Andante – Moderato

                                                                  Allegro con brio

                                                                          Largo

                                                                       Allegretto


                                                           Elisenda Fábregas (1955–)

                                                             Voces de mi tierra (2003)

                                                                       El cortejo 

                                                              Noche en la Alhambra

                                                                 La moza y el gitano 

                                                                          Gigue













LANA TROTOVSEK & SEBASTIEN HURTAUD &  MARIA CANYIGUERAL

Dates funcions

Dijous, 28 de maig a les 20:00h

BIOGRAFIES


Lana Trotovšek ha captivat el públic per aportar “frescura, profunditat i sensibilitat” a les seves interpretacions. El Washington Post l’ha qualificat de “radiant” amb un “so net i refinat i una entonació impecable”.

Alumna de Ruggiero Ricci, Lana va debutar com a solista amb l’Orquestra del Teatre Mariinski sota Valery Gergiev el 2012 i des de llavors ha actuat amb orquestres prestigioses arreu del món. Ha interpretat el Concert per a violí de Beethoven amb Zubin Mehta i l’Orquestra Maggio Musicale Fiorentino (2024), retransmès a Mezzo Live i Medici TV. També ha tocat obres de Prokofiev, Txaikovski i Wieniawski amb orquestres com la London Symphony Orchestra i la Royal Philharmonic Orchestra.

Ha estrenat obres com el Concert per a violí “Venus Blazing” de Deirdre Gribbin amb la Ulster Orchestra i el Concert per a violí d’Hugo Wolf a Àustria. Lana ha col·laborat amb compositors i orquestres internacionals, destacant pel seu so i sensibilitat, i ha estat descrita com “una veu emergent a tenir en compte” pel Philadelphia Inquirer.

Nascuda a Ljubljana en una família de músics, va començar el violí als quatre anys i va ser mentorada per Ricci a Salzburg. Va estudiar també a la Universitat de Ljubljana i va rebre el Premi Universitari Prešeren el 2005. Ha estudiat al Trinity College of Music i al Royal College of Music, guanyant diversos premis.

Des del 2006 forma part del Greenwich Trio, amb el qual ha enregistrat els trios de Brahms amb gran èxit crític. El 2020, va interpretar les sonates completes de Beethoven al Festival Ljubljana amb la pianista Maria Canyigueral, amb qui col·labora des del 2016.

El 2021 van publicar les sonates completes de Beethoven i recentment han enregistrat les obres completes per a violí de Prokofiev, lloades per la revista Gramophone. Lana resideix a Londres i és professora al Trinity Laban Conservatoire, mantenint llaços forts amb Eslovènia.

Nascut a La Rochelle, França, Sébastien Hurtaud prové d’una família amant de la música, amb un germà tenor líric. Va iniciar la seva formació al Conservatori de París amb JM Gamard i Michel Strauss, i la va continuar al Royal Northern College of Music sota la tutela de Karine Georgian. Influït pel món de l’òpera, va fer els seus primers passos professionals com a violoncel·lista solista convidat a l’Òpera de la Monnaie abans d’orientar-se cap a una carrera de solista i músic de cambra.

Hurtaud ha actuat amb orquestres i festivals internacionals destacats, interpretant repertori que inclou obres com Don Quixote de Richard Strauss, els concerts per a violoncel de Gulda, Dvořák, Elgar, Offenbach i Boccherini, amb formacions com l’Orquestra de Katowice, la Filharmònica de Bratislava, l’Orquestra Nacional de Nova Zelanda, l’Orquestra de Bretanya i l’Orquestra de Cambra de Panama City, entre altres.

Guardonat amb premis internacionals com la Naumburg Foundation de Nova York, el concurs Aldo Parisot i el prestigiós concurs Adam a Nova Zelanda —on va ser l’únic francès guanyador—, Hurtaud ha treballat estretament amb el seu mentor, el director Werner-Andreas Albert, amb qui ha interpretat el Concert núm. 1 de Shostakovich, Op. 107.

La crítica especialitzada ha destacat la seva expressivitat, passió i estil potent, qualificatius que han aparegut en publicacions com Forbes, Gramophone, BBC Mag, Strad Magazine, Artamag i Fanfare Magazine, que l’ha comparat amb grans figures del violoncel com Feuermann i Rostropovich.


Maria Canyigueral ha estat descrita per La Vanguardia com “una pianista de gran personalitat”, i el seu darrer recital de piano al Palau de la Música Catalana, El Núvol el va descriure com “una demostració de talent, musicalitat i una sensibilitat que ens va deixar corpresos i gairebé sense alè. Un programa d’aquesta envergadura només està a l’altura d’una pianista de primera divisió”.

En les darreres temporades s’ha presentat al Wigmore Hall de Londres, al Festival Ljubljana, al Palau de la Música Catalana, a l’Auditori Barcelona, al festival Noches Clásicas de Cádiz i a la temporada de cambra d’Ibercamera a l’Auditori de Girona.

La temporada passada va interpretar la Fantasia Coral Op.80 de Beethoven al Gran Teatre del Liceu amb l’orquestra Fundació Liceu sota la batuta de Manel Valdivieso i recentment ha interpretat el quart Concert de Beethoven a l’Auditori Eduard Toldrà amb la Camerata Eduard Toldrà i sota la batuta de Marcel Ortega.

El 2018 estrenava al Conway Hall de Londres el seu projecte ‘Avantguarding Mompou’ que va ser mereixedor de l’Arts Council award, presentant-l’ho també al Palau de la Música Catalana i a Fundación Juan March a Madrid.

La seva discografia, elogiada per la crítica internacional i mereixedora de premis com el Preseren i una nominació als ICMA, és extensa, incluïnt les integrals per a violí i piano i per a violoncel i piano de Beethoven juntament amb Lana Trotovsek i Ramon Bassal, respectivament; dos discos dedicats a Prokofiev juntament amb Boris Bizjak i Lana Trotovsek i repertori de piano que abasta des de Bach, Haydn i Beethoven fins a Mompou i la música dels noms del panorama musical més actual, entre ells Konstantia Gourzi, Antón García Abril, Nicolas Bacri, Josep Maria Guix i Joan Magrané. 


Llegir més

Altres esdeveniments

Jazz

ALL STARS JAZZ CONCERT

Dimecres 1 d'octubre 20:00h

Música Clàssica

DANIEL LIGORIO & CHOPIN

Dijous 2 d'octubre 20:00h

Teatre

LLOLL BERTRAN & LA PAELLA DELS DIJOUS

Del 3 al 5 d'octubre